Thursday, October 23, 2014

ciri blog professional



          okee sobat kali ini saya akan membagikan ciri ciri blog yang profesional,, meskipun blog saya jauh dari kata profesional, tapi saya akan mencoba untuk menjadi profesional..heehee lebayy
  1.  Layout kemas dan terdiri paling maksimum dengan 2-3 kolum, Satu kolum entri, satu kolum sidebar dengan dipecahkan jadi 2 bahagian kolum kecil.
  2. Warna blog nampak skema - warna yang biasa digunakan ialah putih, hitam, kelabu atau kombinasi diantaranya dan juga satu warna - tak kira warna apa - seperti merah dan biru.
  3. Warna blog sesuai dengan isi entri. Buat blog yang banyak gambar, lebih suka berlatar gelap kerana gambar akan lebih menyerlah. Jika blog itu blog bercerita, lebih penekanan agar tulisan itu dihighlight - selalu menggunakan warna hitam di balik warna latar yang cerah atau terang.
  4. Blog tak banyak widget, paling maksima ada 6 widget asas - widget posting, widget komen, widget RSS/Langgan, widget statistik mengenai blog, widget mengenai penulis dan widget yang berkaitan laman sosial yang lain - untuk sharing info dan artikel.
  5. Tiada lagu/tiada bunga2/tiada gambar2 yang tiada kaitan dengan niche blog.
  6. Blog lebih mudah digunakan oleh pengunjung blog - seperti ada label kategori dan widget untuk entri.
  7. Header blog simple - selalunya tiada corak2 yang sarat, tiada gambar muka orang ...weee macam blog ni ..hahahaha....
  8. Tema blog itu selalunya seragam dan jarang bertukar

0 comments:

Post a Comment